Odpowiedz  Napisz temat 
"Zakopiańska księga projektów upadłych"
Autor Wiadomość
bios

*****


Postów: 802
Grupa: Zarejestrowani
Dołączył: Dec 2006
Status: Offline
Post: #1
RE: "Zakopiańska księga projektów upadłych"

Kolej Na Świnicę !
"Z rozwojem taternictwa rodzą sie także projekty, mające za cel ułatwienie dostępu szerszemu ogółowi do tej zaczarowanej krainy zwanej Tatrami, który obecnie jest możliwy jedynie dla ludzi, rozporządzających odpowiednią dozą sił i zdrowia....".
Projekt "....mający za zadanie znalezienia sposobu łatwego wydostania sie na szczyty Tatr ..... stanowi treść wydanej broszury przez Waleryana Dzieślewskiego, inzyniera cywilnego we Lwowie."
"Sposób to znany i dawno zastosowany gdzieindziej w praktyce, a jest nim wybudowanie tak zwanej kolei zębnicowej na Świnnicę.
O ile z jednej strony, przez ułatwienie wydostania się na szczyty ruch turystyczny bardzoby się wzmógł, o tyle z drugiej .... umożliwiłoby zbyt wielu produktów surowych, w które Tatry obfitują, a które do tej pory leżą tam bezużytecznie właśnie dla braku mozliwości ich transportu.
Różnokolorowy granit tatrzański, znajdujący się w halach Gasienicowych pod Świnnicą, jest pierwszorzędnej jakości, tak ze względu na swoją twardość, jak i na zdolność przybierania pięknego połysku przy polerowaniu.
.... kwalifikuje się on jako wyborny materyał do wyrabiania słupów, podpór, podkładów mostowych, ..... z mniejszych łomów dałoby się wyrabiać płyty i kostki brukowe....
Oprócz granitu znajduje sie jeszcze inny materyał budowlany...... Do takich należą: piaskowce, dolomity i wapienie. te ostatnie mogą słuzyć do wyrabiania wapna, cementu i sztucznych nawozów.
Z chwilą przeprowadzenia kolei zębnicowej, gdy koszta przewozu zostałyby znacznie obnizone, znowu mogłaby być podjęta eksploatacya rudy żelaznej.....
Innym jeszcze produktem, któryby zyskał ogromnie przez ułatwienie komunikacyi, jest mleko. .... ogromne ilości krów i owiec góralskich przez całe lato pozostaje w halach i pochodzące od nich mleko po prostu marnuje sie przez zamienianie go na bryndzę i żentycę. Przecież z chwilą zaprowadzenia kolei zębnizowej ten doskonały produkt krów, spożywających wonne górskie rośliny, mógłby być sprowadzony w naturze do Zakopanego.
Długość całej linii wynosiłaby 11.700 metrów, z których krótsza mająca 4.000 metrów, między Zakopanem i Kuźnicami jako z małem tylko wzniesieniem, byłaby obsługiwana przez zwykły system kolei, począwszy zaś od Kuźnic na przestrzeni 7.700 metrów przez system zębnicowy."
" kolej zaczynałaby się na dworcu w Zakopanem i szłaby ulicami Jagiellońską i Chałubińskiego do Kużnic, gdzie byłaby pierwsza stacya, skąd, przekroczywszy potok Bystra, prowadziłaby wzdłuż Kasprowego i potoku Jaworzynki aż do miejscowości zwanej Rudy, gdzieby była druga stacya. Stamtąd przewija się trasa w kierunku południowo zachodnim do następnej stacyi, Hale, najdogodniejszego punktu dla wyciecznek ku Czarnemu Stawowi, a następnie zostawiając Beskid po prawej stronie, wznosi sie trasa ku przełęczy i stacyi Liliowe, skąd w kierunku południowym poza Turnię Skrajną i Pośrednią wzdłuż granicy, kończy się na przełęczy pod Świnnicą."

Przegląd Zakopiański Nr. 27. Zakopane, dnia 3. lipca 1902 r.


08-11-2009 03:06 PM
Znajdź wszystkie posty użytkownika Zacytuj ten post w odpowiedzi
Odpowiedz  Napisz temat 

Wiadomości w tym temacie
RE: "Zakopiańska księga projektów upadłych" - bios - 08-11-2009 03:06 PM



Pokaż wersję do druku
Wyślij ten temat znajomemu
Subskrybuj ten temat | Dodaj ten temat do ulubionych

Skocz do: